Kaakkois-Suomen ELY-keskus ja Asfalttikallio Oy toteuttivat Suomen surkeimmaksi kylätieksi vuonna 2023 valitun, Vihdissä sijaitsevan Laurintien kunnostusprojektin, jossa tiepohjan vahvistamiseen käytettiin innovatiivista uusiosideainetta. Kuopiolaisen EcoIntellect Oy:n kehittämän sideaineen hiilijalanjälki on jopa 75 prosenttia perinteisesti käytettyjä sideaineita pienempi. Uusiosideaine on käytössä myös mittavassa Turun kaupungin Lauttarannan rakennushankkeessa.
Huoli ilmastonmuutoksesta on kiihdyttänyt hiilijalanjälkeä pienentävien ratkaisuiden kysyntää. Ympäristökuorman pienentäminen oli tavoitteena kesällä 2024 toteutetussa Vihdin Laurintien hankkeessa, jossa tien haastavan kunnon vuoksi myös projektin laatu- ja kestävyystavoitteet olivat erityisen korkealla.
”Väylävirastolla ja ELY-keskuksella on tahtotila kokeilla uusia materiaaleja ja menetelmiä ja sitä kautta kehittää alan toimintaa. Ympäristönäkökulmat, kiertotalous ja sen tarjoamat vaihtoehdot ovat erittäin tärkeässä roolissa tulevaisuuden infrarakentamisessa”, kertoo ELY-keskuksen Liikenne ja Infrastruktuurin projektipäällikkö Aki Muhonen.
Teksti jatkuu kuvan jälkeen.
Kuva1: Suomen surkein kylätie 2023 ennen kunnostusprojektia
Kuva 2: Suomen surkein kylätie 2023 kunnostusprojektin jälkeen
”Projekti on pitänyt sisällään hankkeeseen liittyvien ohjeiden laadintaa, lähtötason arviointi- ja lujuuden mittaustyöt, kairaustyönä suoritettujen maa-ainesnäytteiden keräämisen, reseptiikan laadinnan ja varmistuksen sekä laboratorio-olosuhteissa suoritetut pakkasenkestävyyskokeet. Hyvin tehtyjen ennakkovalmisteluiden jälkeen käytännön toteutus onnistui suunnitellusti ja aikataulun mukaisesti. Lopputulos oli hyvä”, Muhonen tiivistää.
Myös projektin toteutuksesta vastannut Asfalttikallio Oy on tyytyväinen projektiin. ”Asfalttikalliolle on tärkeää tutustua uusiomateriaalien käyttöön ja soveltuvuuteen tierakentamisessa. EcoIntellect oli tehnyt hyvin hankkeeseen kuuluneet ennakkovalmistelut, yhtiön kehittämä levitinlaitteisto osoitti toimivuuden ja olimme kaikki tyytyväisiä lopputulokseen”, toteaa Asfalttikallion projektipäällikkö Markus Herttua.
Sideaineinnovaatio on käytössä mittavassa Turun Lauttarannan rakennushankkeessa
Maaperän stabiloinnissa, eli vahvistamisessa rakentamiseen sopivaksi, hyödynnettävää uusiosideainetta valmistetaan EcoIntellectin Hämeenlinnaan keväällä 2024 käyttöönotetussa modernissa tehtaassa, jonka pitkälle automatisoitu tuotanto takaa asiakkaalle tasalaatuisen ja vähäpäästöisen sideaineen. EcoIntellect pyrkii toiminnassaan mahdollisimman korkeaan kierrätysasteeseen ja sideaineen raaka-aineena käytetäänkin teollisuuden sivuvirroista saatavaa ainesta, kuten lentotuhkaa ja kipsiä.
Turun kaupungin massakoordinaattori Anna Savolan mukaan kierotalous oli merkittävä tekijä EcoIntellectin sideaineen käytölle mittavassa Turun Lauttarannan rakennusprojektissa.
Teksti jatkuu kuvan jälkeen.
”Kiertotaloudella rakennetaan hiilineutraalia Turkua. Materiaalivirtojen kiertämistä hyödynnetään mahdollisimman tehokkaasti ja Lauttarannan ruoppausmassojen stabiloinnissa on mahdollista hyödyntää lentotuhkapohjaisia sideaineita. Hankkeen esitestausvaiheet markkinavuoropuheluineen antoivat uusille liiketoimintamalleille ja tuotteille mahdollisuuden osoittaa sideaineiden toimivuuden tulevaa stabilointiurakkaa varten. Urakkakilpailutuksessa hinnan lisäksi laatutekijänä painotimme vähähiilisyyttä, ja stabilointiurakan toteutukseen valikoitui uusi EcoIntellectin vähähiilinen uusiomateriaalipohjainen sideaine E65 Basic”, kertoo Savola.
Lisätiedot:
Henry Mantsinen
Kaupallinen johtaja, EcoIntellect Oy
+358 44 797 5015 / henry@ecointellect.fi
Hannu Tukiainen
Toimitusjohtaja, EcoIntellect Oy
+358 40 057 8988 / hannu@ecointellect.fi